![](https://cdn.prod.website-files.com/65b77b2f874121d613b7503d/65ba1602cd43646e10d50ed2_01%20(1).webp)
O Splocie
W czasach masowej i szybkiej produkcji największym luksusem jest czas. Metr kwadratowy kilimu tka się około tygodnia. W tym pracochłonnym procesie otrzymujemy wyrób ze wszech miar wyjątkowy – nie ma dwóch identycznych kilimów, tak jak nie ma dwóch takich samych bochnów chleba. Kilim łączy sztukę z naturą. Jest nie tylko dekoracyjny i praktyczny – poprawia także akustykę i ociepla wnętrze. Kilim jest polski, chociaż przybył z daleka. Kilim to tradycyjne rzemiosło dla współczesnego domu.
Splot
łączy najlepszą tradycję polskiego rękodzieła z nowoczesnym i odważnym wzornictwem.
Kilim ma w Polsce fascynującą i długą tradycję. Najpierw sprowadzano je ze wschodu do szlacheckich dworów, później udomowiono i wytwarzano na miejscu. Fascynowali się nimi i tworzyli je tacy artyści jak Stanisław Wyspiański czy Zofia Stryjeńska. W dwudziestoleciu międzywojennym ozdabiały zarówno publiczne gmachy, jak i modernistyczne wille. Po wojnie powstawały w warsztatach Cepelii na rynek krajowy i na eksport, później to szlachetne rzemiosło o mało co nie zniknęło.
![Przemek Cepak w pewnej pozie pozuje do zdjęcia w tle jasna firana oraz kolorowy kilim](https://cdn.prod.website-files.com/65b77b2f874121d613b7503d/65c20a52b0f288b030817853_011.webp)
Kilimy
Pochowane po domach, muzeach i strychach rozpalały moją wyobraźnię.
Gdy ze swoim marzeniem o nowoczesnych polskich kilimach trafiłem do tkaczek ostatniej działającej Spółdzielni w Bobowej, wiedziałem, że razem zrobimy coś wyjątkowego. Wieloletnią tradycję i doświadczenie, niespotykane dziś umiejętności, ale przede wszystkim miłość do rzemiosła, postanowiłem połączyć z wzornictwem i wrażliwością młodszych projektantów i projektantek.
Tak narodził się Splot.
Rzemiosło
Proces powstawania kilimu wymaga wielkiej cierpliwości, skupienia i dokładności. Metr kwadratowy tkaniny powstaje w tydzień. Całość pracy wykonywana jest ręcznie przez mistrzynie rzemiosła. Nie ma dwóch identycznych kilimów tak jak nie ma dwóch jednakich bochnów chleba. Każda z naszych tkanin to unikatowe dzieło sztuki.
Przędza
Biała przędza, której używamy do tkania naszych kilimów powstaje całkowicie ręcznie na tradycyjnych kołowrotkach dając na wskroś rzemieślniczy produkt.
![Dłoń tkaczki w trakcie tkania](https://cdn.prod.website-files.com/65b77b2f874121d613b7503d/65c209fc63294dc7594a12c3_02%20(1).webp)
![Tkaczki w trakcie pracy](https://cdn.prod.website-files.com/65b77b2f874121d613b7503d/65c209fcb82ca9201ed1e33d_03.webp)
![Skupiona tkaczka w trakcie pacy](https://cdn.prod.website-files.com/65b77b2f874121d613b7503d/65c209fbacc7f655255fb68e_04.webp)
![Uśmiechnięta tkaczka uchwycona pomiędzy materiałem](https://cdn.prod.website-files.com/65b77b2f874121d613b7503d/65c209fb69c65d232313f73a_06.webp)
![Kilim oraz detale projektu z bliska](https://cdn.prod.website-files.com/65b77b2f874121d613b7503d/65c209fbe0615595540a5208_05.webp)
projektanci i projektantki
![Piotr Niklas zdjęcie portretowe](https://cdn.prod.website-files.com/65b77b2f874121d613b7503d/65ba1ab58c9e602abd5a49bb_027.webp)
Piotr Niklas
Ukończył Europejską Akademię Sztuk, projektowaniem zajmuje się od ponad dziesięciu lat. Na co dzień tworzy identyfikacje, plakaty, interfejsy i strony internetowe dla instytucji kulturalnych, gier komputerowych i firm technologicznych.
![Ola Kotarska zdjęcie portretowe](https://cdn.prod.website-files.com/65b77b2f874121d613b7503d/65ba1ac80b6069c0a330e6ec_028.webp)
Ola Kotarska
absolwentka ASP w Gdańsku, pochodząca z pogranicza polsko - białorusko - litewskiego, zajmuje się malarstwem, ilustracją, fotografią oraz szeroko pojętą edukacją artystyczną. Podejmuje zagadnienia niedoskonałości percepcji, dokumentuje nieużytki i rowy melioracyjne. Jej prace można było zobaczyć na wystawach indywidualnych i zbiorowych w Gdańsku, Warszawie i Wrocławiu.
![Edgar Bąk](https://cdn.prod.website-files.com/65b77b2f874121d613b7503d/6617cfa6fa6280196c77c671_Edgar_Bak_fot_Malgorzata_Turczynska_hires-kopia%202.jpg)
Edgar Bąk
Charakterystyczną cechą stylu i podejścia Edgara Bąka jest dobrze obmyślona prostota. Zazwyczaj opiera swoje projekty na oszczędnych, geometrycznych kształtach i strukturach. Zajmuje się komunikacją wizualną, koncentrując się głównie na identyfikacji wizualnej i projektowaniu magazynów. Swój czas poświęca także mniejszym projektom, wśród których znajdują się ilustracje, plakaty i okładki płyt.Edgar Bąk wykłada w School of Form w Poznaniu. Przedtem pracował na ASP i w SWPS.
![Zofia Strumiłło zdjęcie portretowe](https://cdn.prod.website-files.com/65b77b2f874121d613b7503d/65ba1ad98a695f1636131319_030.webp)
Zofia Strumiłło
Architektka wnętrz i projektantka, absolwentka warszawskiej ASP. Od roku 2011 przez 10 lat współtworzyła studio Beza Projekt. Jej prace nie tylko zdobyły międzynarodowe wyróżnienia, ale można je też podziwiać na stałej wystawie w galerii wzornictwa polskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie. Projektowała dla takich marek jak: IKEA, ACRA / Du Pont, Bausch & Lomb, Vox, Mdd itp.